Farní pouť do Říma

Naše farnost, Moravská Ostrava, pořádala pouť do Říma. Níže naleznete reportáž po dnech a výběry fotografií v rozlišení vhodném pro web.

Kompletní fotogalerie v plné velikosti k prohlížení či stažení ZDE.

Neděle: Cesta autobusem Ostrava – Padova

Vlastně ani nevím, kdy jsem naposledy jel někam dál autobusem – že by nějaký školní výlet?

Po ranní mši dorazil ke katedrále červený třinecký autobus, který běžně vozí hokejisty Třince a přivítali nás dva sympatičtí řidiči. Pogratulovali jsme jim k titulu a vyrazili jsme na celodenní cestu do Padovy. Musím říct, že od těch dob školních výletů urazily autobusy velkou cestu a vlastně to byl odpočinkový den. Pauza co tři hodinky, koukání na předem stažené filmy na Netflix, prostě pohodička. Navíc závěrečný přejezd přes hory (tipnu, že to byly italské Alpy) nabídl nádhernou přírodu, které si jako řidič v autě vlastně ani nevšimnete, ale jako cestující v autobuse si to máte možnost užít.

Do Padovy jsme dorazili okolo sedmé večer a smekám před našimi řidiči. Úzké italské cestičky, o těch se jim bude ještě chvíli zdát. Navíc po příjezdu k hotelu se ukázalo, že není bus kam zaparkovat, tak jsme vyložili ostatní a jali jsme se hledat parkoviště – aspoň nebyla nuda, našli jsme ho, dostali jsme se zpět taxikem a všichni spokojeně usnuli.

Pondělí: Padova a cesta do Říma

Ráno jsme se pomodlili na terase s výhledem na místní kostel a poté se přesunuli k bazilice sv. Antonína v centru, kde jsme se nejdříve účastnili mše v italštině a poté si ji celou prohlédli. Tento kostel byl vybudován ve 13. století a má sedm kupolí v románském, gotickém a byzantském stylu. Dokončena byla až roku 1475. Za zmínku stojí především sochy Donatella – více info.

Po cestě k autobusu jsem ještě rychle proběhl místní náměstí, stihnul jedno rychlé kafe a vyrazili jsme do Říma – cesta opět krásná, jen italské cesty jsou oproti těm rakouským docela hrbolaté, takže jsem zjistil, že upravovat fotky na ipadu s apple pencil během jízdy je docela o nervy.

Cesta do Říma byla dlouha, zvláště najít, jak se s obrovským autobusem proplést centrem, ale nakonec jsme dorazili a vlastně jsme měli u vyhlídkovou jízdu.

Útery: Pěšky po Římu

Původní plán byl jezdit po Římě autobusem, ale to jsme naštěstí zavrhli a využivali městskou dopravu.

Bazilika sv. Petra

Jako první jsme navštívili baziliku sv. Petra, kde jsme měli mši u oltáře sv. Václava – krásný zážitek. Na náměstí jsme byli už o 6:30 a byl na něm krásný klid bez turistů.

Dnešní interiér je 187 metrů dlouhý a nachází se v něm 11 kaplí s 45 oltáři. Dominantou kostela je papežský oltář přímo nad hrobem sv. Petra, kde smí slavit mši pouze papež. Více info.

Procházka do sv. Klimenta

Po mši se nás ujala místní sestřička a celý den nám dělala skvělou průvodkyni. Kousek jsme se posunuli autobusem a potom se prošli historickým centrem, kolem Kolosea a naším cílem byla bazilika sv. Klimenta – nenápadná menší stavba, kam přinesli svatí Cyril a Metoděj ostatky sv. Klementa a je zde pohřben i sv. Cyril. Více info.

Kostel sv. Kříže

Dále jsme pokračovali do baziliky sv. Kříže. Podle tradice se zde nacházejí ostatky Kristova kříže.

Lateránská bazilika

Před obědem nás čekala ještě Lateránská bazilika. Impozantní stavba, která byla mnohokrát přestavována. Byl to vůbec první větší křesťanský kostel. Více info.

Bazilika Santa Maria Maggiore (Panny Marie Sněžné)

Odpočinuli jsme si na výborném obědě, kávě a následovala další bazilika. Podle legendy byl kostel postaven na místě, kde v srpnu nečekaně nasněžilo. Více info.

Bazilika sv. Marie v Trastevere

Poslední bazilika (více info) a pak už procházka zpět na hotel přes kopec s krásným výhledem na celý Řím.

Večerní procházka

Aby toho chození nebylo málo, tak jsem večer ještě vyrazil něco nafotit a přidal si dalších 10km (celkem 28km za den). Večerní Řím je extrémně přelidněný, ale krásný.

Středa: Generální audience a nekropole

Ráno bylo mírně deštivé a tak jsme na generální audienci vyrazili deštníky a v pláštěnkách. Prošli jsme bezpečnostní kontrolou, usadili se, vyndám foťák a zjístím, že nemám paměťovou kartu, kterou jsem v ranních shonech omylem strčil do druhého foťáku, který jsem ale nevzal. Zrovna Z6 jak na potvoru nemá dva sloty a má jen QXD karty, takže na půjčení nikdo z naší skupinky neměl. No tak jsem udělal pár fotek iphonem a o to víc si audienci užil nefotíce. Ale naštvaný budu asi ještě dlouho…

Po audienci jsme vyrazili v menší skupince na výbornou pizzu, procházku městem, aperol a později odpoledne na prohlídku nekropole s perfektním výkladem.

Opravdu to stálo za to a viděli jsme i přímo hrob sv. Petra, který zde byl pohřben roku 64. Bohužel se v katakombách nesmělo fotit, na těchto místech je to pochopitelné.

Nakonec jsem ještě těsně před zavírací dobou vyběhl na kopuli baziliky a užil si nádherný výhled na celé město.

Čtvrtek: Assisi

Ve čtvrtek jsme vyrazili autobusem do Assisi, které je od Říma vzdálené asi tři hodiny jízdy. Nejdříve jsme navštívili klášter, kde jsme měli mši. Poté vlastní baziliku, která mne zaujala tím, že má vlastně tři patra – Dolní chrám, Horní chrám a hrobku sv. Františka. Stavba patří mezi nejstarší gotické památky v Itálii.

Pak jsme se krásnými historickými uličkami prošli do baziliky sv. Kláry (více info). Krásně nám vyšlo počasí, bazilika se otevírala v 14:00 a 13:59 přišla obrovská bouřka, kterou jsme přečkali uvnitř.

Následovala prohlídka kostela Chiesa di Sant Maria Maggiore, kde je pohřben blahoslavený Carlo Acustis (více info), student gymnázia, katolický aktivista a amatérský programátor, který v 15ti letech zemřel v roce 2006 na leukemii a svůj život zasvětil dokumentování Echaristických zázraků – je to vlastně patron iťáků.

Pátek: Katakomby, sv. Pavel a Vatikánské muzea

Ráno jsme autobusem vyrazili do Katakomb sv. Callixtuse (více info), kde jsme měli prohlídku, během které se nesmělo fotit a poté jsme měli přímo v katakombách mši, kde jsme přemluvili průvodce a dovolil nám pár fotek. Mše v katakombách měla speciální atmosféru.

Následovala návštěva baziliky sv. Pavla, která je krom jeho hrobu známá i výzdobou s obrazy všech papežů (více info).

Posledním bodem programu v Římě byla návštěva Vatikánských muzeií. Byly nádherné, ale bylo v nich tak extrémně lidí, že nebylo šanci si je užít. Navštívil jsem v podstatě jen to, co bylo cestou k Sixtinské kapli, která byly naplněna k prasknutí a pak jsem šel raději na vzduch a na zmrzlinu.

Sobota: Santuario di Fontecolombo, Greccio, Boloňa

Ráno jsme se rozloučili s Římem vyrazili do Bologni.

První zastávka byla na mši a prohlídku kláštera, kde pobýval sv. František a sepsal tam zakládající kodex františkánů. Místem nás provedl jeden z místních bratrů a seznámil nás s historií a zajímavostmi tohoto poutního místa.

Následoval kratičký přejezd do nedalekého Greccia, kde před 800 lety sv. František poprvé postavil betlém, resp. v jeho případě se jednalo o betlém živý v jeskyňce místního kostela.

Po ubytování jsme ještě na chvíli vyrazili do centra Bologni.

Neděle: Cesta zpět

Cesta zpět byla dlouhá a deštivá. Přejezd hor opět krásný. Kvůli dešti jsem mši měli přímo v autobuse. Celá pouť byla krásná a inspirující.